Dzień Liczby π w Publicznej Szkole Podstawowej w Lewniowej

      Liczba π to stała matematyczna, bez której trudno wyobrazić sobie naszą cywilizację. Od wieków fascynuje ona licznych uczonych, architektów i pasjonatów matematyki, a teraz zainteresowała również uczniów naszej szkoły!

   W ramach konkursu na projekt edukacyjny realizowany przez CWUZ grupa matematyczno- przyrodnicza postanowiła zorganizować obchody Światowego Dnia Liczby π. Mozolne przygotowania rozpoczęły się już na przełomie lutego. Nasza niewielka matematyczna drużyna, złożona z czterech uczennic klasy VIII i Pani Marty Mikołajek na czele, podeszła bardzo poważnie do postawionego sobie zadania. Mimo małej ilości rąk do działania, praca trwała w najlepsze, a nowym pomysłom nie było końca. O przygotowanie listy atrakcji zadbały Weronika Serafin i Milena Zelek.

    Pierwszym przedsięwzięciem związanym z organizacją święta było wykonanie tematycznej gazetki pod hasłem “14 marca - Dzień Liczby π”, która znalazła swoje miejsce w szkolnym holu. Przyciągnęła ona uwagę nie tylko rodziców czy nauczycieli, lecz również najmłodszych, którzy z zaciekawieniem wymalowanym na twarzach podziwiali zarówno estetyczną, jak i teoretyczną stronę gazetki.

   Kolejnym krokiem było wykonanie plakatu promującego Dzień Liczby π – tym zajęła się Julia Wiśniowska. Przepiękna grafika komputerowa błyskawicznie pojawiła się w wielu zakamarkach szkolnej placówki, informując uczniów o zbliżającym się wielkimi krokami matematycznym święcie.

   Kwestia liczby π niezwykle zaciekawiła również najstarszych uczniów naszej szkoły - klasę VIII. W celu jeszcze głębszego zapoznania kolegów i koleżanek z jej tematem, nasza grupa zorganizowała lekcję poświęconą zagadnieniom związanym z liczbą π, kołami i okręgami ph. „Spotkanie z liczbą π”. Podczas wykładu poprowadzonego przez członkinie projektu, klasa zapoznała się z podstawowymi informacjami dotyczącymi π, jej zastosowania i niezwykle ciekawej historii. Obejrzeliśmy filmik o liczbie π  i owianym matematyczną tajemnicą kamiennym kręgu  Sunkenkirk w Cambrii oraz zaprezentowaliśmy samodzielnie wykonane modele brył obrotowych. Lekcja ta dała również możliwość do wykonania zadania w grupach, związanego z wyznaczaniem liczby π (stosunek długości okręgu do jego średnicy) z różnych przedmiotów zawierających w sobie koła.

   Mimo, iż całe obchody Dnia Liczby π trwały stosunkowo krótko, to z pewnością można stwierdzić, że wydarzenie wzbudziło niemałe zainteresowanie i przybliżyło kwestię tego zagadnienia matematycznego uczniom naszej szkoły. Mamy nadzieję, że jednorazowe obchody święta przekształcą się w coroczną tradycję i zachęcą coraz to większe grono osób do zapoznania się z tematem liczby π!

                                                                                                                                        Julia Okaz, kl. VIII