Mały aktor

„Sami możemy zrobić tak niewiele.
Razem możemy zrobić tak wiele…”
Helen Keller

   Za chwilę wybierzemy się w podróż do krainy bajek i baśni… Takimi słowami uczniowie klasy III rozpoczęli przedstawienie, które było podsumowaniem klasowego projektu edukacyjnego „Mały aktor”.
   Myśl podjęcia tego wyzwania, którego celem będzie przygotowanie niespodzianki dla przedszkolaków z okazji Mikołajek, powstała podczas cyklu zajęć na temat „W zespole siła”. Wtedy trzecioklasiści uznali, że każdy ma do czegoś talent i powinien go wykorzystać.
Wkrótce rozpoczęły się prace, które przebiegały w kilku etapach. Uczniowie pracowali metodami aktywizującymi wspólnie, w grupach i indywidualnie. Najpierw poznali zawody związane z teatrem. Poznali pracę aktora, choreografa,  scenografa,  wizażysty.  Dowiedzieli  się  czym  zajmuje  się  scenarzysta,  reżyser,  operator  dźwięku i światła. W zrozumieniu tych zagadnień niewątpliwie pomogła wycieczka do teatru Groteska w Krakowie, która odbyła się 6 października tego roku. Zobaczyliśmy tam ciekawy spektakl pt. „O dobrym Kopciuszku i złych siostrach”.  Kolejnym etapem był wybór odpowiedniego scenariusza. Razem dokładnie przeanalizowaliśmy kilka propozycji. Dzieci uznały, że odpowiednie będą bajki i baśnie, ponieważ dają dużo możliwości do wykorzystania ich pomysłów. Później każdy wypowiedział się w jakiej roli będzie czuł się najlepiej. Przyszła pora na pracę indywidualną: naukę na pamięć swojej kwestii, wymyślenie sposobu zagrania wybranej postaci oraz przygotowanie odpowiednich strojów i rekwizytów. Następny etap – to praca zespołowa: uczniowie wspólnie opracowali choreografię  do  piosenek  i  rozpoczęły  się…  próby, w trakcie których obserwowali się wzajemnie, pomagali sobie i wymieniali się pomysłami. Natomiast w grupach wykonali elementy dekoracyjne i przygotowali scenografię.
Kiedy wszystko było już gotowe, przyszedł czas na finał, który miał miejsce 6 grudnia w świetlicy szkolnej. Po występie trzecioklasiści zaprosili przedszkolaków do wspólnej zabawy z piosenką „Taniec Mai” .
Był to miły akcent integracyjny…
Czego nauczyli się uczniowie w trakcie realizacji tego projektu?
Poznali własne możliwości,  rozwijali  kreatywność i wyobraźnię,  nauczyli  się  samodzielności, współpracy w grupie i odpowiedzialności za własne działanie, poznali podstawowe zagadnienia związane z teatrem oraz specyfikę pracy aktora, nauczyli się właściwych zachowań wobec napotykanych trudności – przekonali się, że nigdy nie należy się poddawać!
Mamy nadzieję, że widzom spodobał się efekt naszej wspólnej pracy.
Dziękujemy zaproszonym gościom za przybycie.
Dziękuję Rodzicom uczniów klasy III za zaangażowanie w realizację tego projektu. 

                                                                                                                 T. Nowak