Gazetka szkolna nr 18

Z naszego podwórka

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Redaktorzy, nauczyciele i cała społeczność szkolna witają wszystkich czytelników w nowym 2008/09 roku szkolnym! Naszą redakcję reprezentuje zespół członków koła dziennikarskiego prowadzony przez panią M. Tobołę : (zdjęcie redakcji)

![endif]>

Gazetkę patronatem objął Samorząd Uczniowski wraz z opiekunką , panią A. Bach, która sprawuje pieczę merytoryczną i rzeczową nad całością pisma.

W tym numerze:

• Odwiedziny Mikołaja
  • Literackie próby

Witaj szkoło Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Rok szkolny rozpoczął się w poniedziałek 1 września 2008 r. Najpierw o godzinie 9.00 uczestniczyliśmy we mszy św. w kościele parafialnym, a potem wszystkie dzieci udały się do szkoły.

W naszej placówce zostało otwarte przedszkole dla dzieci od 3 do 5 lat.

W związku z tym do grona nauczycieli dołączyła pani przedszkolanka – Marzena Piech. Na emeryturę odeszła pani Barbara Karecka , która uczyła techniki i muzyki. Tego przedmiotu będzie uczył nowy nauczyciel,  pan – Jerzy Migacz, a techniki pani Marta Mikołajek. Miłą niespodzianką jest powrót pani Aldony Bach, która była na rocznym urlopie. Na szczęście wszystkie dzieci całe i zdrowe wróciły do szkoły. Wszystkich uczniów jest w szkole obecnie 111 – w tym w przedszkolu 25 maluszków a w zerówce 15. W klasach nauczyciele zapoznali nas z planem lekcji oraz z zadaniami do zrealizowania na ten rok. Początek roku szkolnego przebiegł w miłej

i sympatycznej atmosferze.

Przyniósł wiele zmian ale niesie też wyzwania związane z różnymi wydarzeniami oraz konkursami.

„Uczenie się jest rzeczą szlachetną nawet dla starca” (Sofokles)

Bierzmy się więc wszyscy do pracy!

Kuba Kamiński / kl. V /

Powakacyjne remanenty

Wakacje, chociaż skończyły się dwa miesiące temu, nadal towarzyszą nam podczas koleżeńskich rozmów i wspomnień. Powróćmy zatem jeszcze raz do czasu beztroski, letnich dni i naszych podróży.......

Kasia Cieśla z kl. 3 wspomina:

30 sierpnia w niedzielę, rano o godzinie 8.00 wyjechaliśmy na baseny na Słowację . Na wycieczkę pojechałam autokarem razem z mamusią i jeszcze wieloma innymi osobami z naszej miejscowości. Podróż wiodła przez piękne góry , które podziwialiśmy przez okno autobusu. W końcu dotarliśmy do celu. Pogoda była piękna, woda ciepła i do wyboru kilka basenów. Pluskaliśmy się „do oporu”. Skakaliśmy i pływaliśmy ile tylko się dało. Ale co dobre, szybko się kończy i trzeba było zbierać się do domu. Ubraliśmy się, zrobiliśmy kilka zdjęć na pamiątkę i gdy wróciliśmy do domu było już ciemno. Bardzo miło i ciepło wspominam ten dzień. Długo pozostanie w mojej pamięci.

Mateusz Nowakowski z kl. 3

Skończył się rok szkolny i nadeszły wakacje. Moja mamusia i mój tatuś postanowili zabrać nas na jakąś wycieczkę - wybraliśmy się do Bałtowa.Po dwóch godzinach jazdy dotarliśmy na miejsce.Były tam dinozaury, jaskiniowcy – ale oczywiście sztuczni, był też mamut, który mi się bardzo podobał. Jeden z dinozaurów podobno w rzeczywistości kiedyś ważył 50 ton. Trochę mnie to zdziwiło. Były też małe dinozaury, mojej wielkości. Szkoda tylko, że nie można było ich dotknąć. Byłem jeszcze w muzeum i tam zobaczyłem kawałki kości dinozaurów i ślady roślin oraz zwierząt odbite na skałach. Będę miło wspominał te wakacje.

Natalia Dominik kl.3

Tegoroczne wakacje spędziłam w różnych miejscach, ale najmilej wspominam pobyt nad morzem. Na początku byłam na koloni w Rabce. Poznałam tam nowe koleżanki i kolegów. (…) Po powrocie do domu całą rodziną pojechaliśmy do ZOO. Nad morzem spędziłam drugą część wakacji i przywiozłam kilka kamyków i muszelek na pamiątkę. Morze nie jest błękitne, jak wszyscy myślą. Jest szaro – popielate. Dopiero patrząc coraz dalej w stronę horyzontu staje się granatowo – niebieskie. Na plaży było bardzo dużo piasku i kamieni. A ja pływałam w morzu i opalałam się na plaży.

Konrad Stanuszek, kl.3

W tym roku moje wakacje były bardzo ciekawe. Z całą moją rodziną i znajomymi pojechaliśmy na kilka dni na Słowację. Była piękna pogoda, więc od razu mogliśmy zażywać kąpieli w ciepłych źródłach. (…)Wędrowaliśmy po górach Słowackiego Raju. Przeszliśmy bardzo trudną wspinaczkę. Trzeba było trzymać się łańcuchów albo wychodzić na strome drabinki nad przepaściami i wodospadami. (…) W ostatni dzień znowu kąpaliśmy się w ciepłych źródłach w Popradzie. Korzystaliśmy z różnych basenów i zjeżdżalni. Na koniec zwiedzaliśmy Lodową Jaskinię, w której było bardzo zimno. (…) Szkoda, że czas odpoczynku szybko minął i trzeba było wracać do domu. Długo będę wspominał ten wyjazd. To były udane wakacje.

Ola Sacha  kl.3

Moje wakacje były udane. W lipcu przyjechały do mnie kuzynki. Wspólnie spędzałyśmy czas od rana do wieczora. Organizowałyśmy sobie różne wycieczki i pikniki. W ponure dni grałyśmy na komputerze. Czasami odwiedzałyśmy babcię. Babcia ma duży sad, dlatego pomagałyśmy jej zbierać owoce. W sierpniu byliśmy na Słowacji i w Pieninach. Płynęliśmy spływem Dunajca w kierunku Szczawnicy. Podziwiałam piękne widoki. Po prawej stronie były góry słowackie, a po lewej polskie. Gdy były ostre fale do tratwy wlewała się woda i rzucało ją na boki. Po powrocie z Pienin pojechaliśmy na Słowację. Najpierw pojechaliśmy do parku wodnego, gdzie były gorące źródła i sześć różnej wielkości basenów. Bardzo nam się tam podobało. Wieczorem wynajęliśmy domek z bardzo ładnym ogrodem, huśtawką i altaną. Nazajutrz pojechaliśmy do Jaskini Lodowej, w której było bardzo zimno. Po drodze do domu zrobiliśmy zakupy szkolne.

11 października w naszej szkole odbyło się święto pieczonego ziemniaka połączone ze ślubowaniem pierwszej klasy. Akademię uświetniły występy naszych koleżanek i kolegów z najmłodszej klasy a potem pan dyrektor pasował ich na uczniów naszej szkoły.

A później…później  odbyło się ognisko, smażenie kiełbasek i ziemniaków a także wiele konkursów. Pierwszy z nich pod hasłem „Cudaki ziemniaki” polegał na wykonaniu ziemniaczanej rodzinki. Wśród młodszych grup zwyciężyła klasa III, a spośród starszych najlepsi byli szóstoklasiści. Pozostałe konkursy były również bardzo interesujące.

W tym dniu było bardzo wesoło w naszej szkole!

Kasia Cieśla / kl.III /

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Tak wyglądały nasze prace. Prawda, że ładne?

CYRK „ Szok”

Niebywałych atrakcji dostarczyła dzieciom

naszej szkoły objazdowa grupa cyrkowa

„ Szok”.

Żonglerka, magia, tresura zwierząt,

możliwość dotknięcia żywego węża …

niektórzy z nas przeżyli najprawdziwszy

SZOK!

A te wszystkie atrakcje

przy dźwiękach najnowszych muzycznych

przebojów.

Aktualności z życia szkoły

Dzień chłopaka

30 września Samorząd Uczniowski, (a właściwie jego żeńska część) przygotował skromną lecz miłą uroczystość – Dzień Chłopaka. Złożyła się na nią krótka scenka, obrazująca w żartobliwy sposób relacje „damsko – męskie ”oraz najserdeczniejsze życzenia i lizak dla każdego chłopca!

Jest taka wdzięczność, kiedy chcesz dziękować...” - słowa księdza Jana Twardowskiego stały się mottem uroczystości otwarcia Oddziału Przedszkolnego połączonej z obchodami Dnia Edukacji Narodowej w Publicznej Szkole Podstawowej w Lewniowej.

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Jak już wspomniał Kuba, pierwszego września rozpoczął w naszej szkole pracę Oddział Przedszkolny.14 października br. odbyła się uroczystość otwarcia przedszkola połączona z Dniem Edukacji Narodowej. Relacja z przebiegu tego historycznego wydarzenia oraz zdjęcia znajdują się na stronie internetowej szkoły (www.szkola.lewniowa.pl - Aktualności – Prace nauczycieli – Galeria) a także w numerze wrześniowo – październikowym Wieści Gminnych. My natomiast zamieszczamy wywiad z panią opiekującą się grupą maluszków – panią mgr Marzeną Piech Haberką oraz zdjęcia z codziennej pracy obu grup przedszkolnych.

Wywiad z panią przedszkolanką

Należymy do szkolnego kółka dziennikarskiego i chciałybyśmy przeprowadzić z Panią wywiad, aby przybliżyć czytelnikom gazetki „Z naszego podwórka” pracę przedszkola i dowiedzieć się też trochę o nowej Pani w naszej szkole. Na początek proszę nam się przedstawić. Jak Pani ma na imię i jak się nazywa?

- Nazywam się Marzena Haberka.

- Czy podoba się Pani nasza szkoła?

- Tak, jest bardzo ładna, ma bardzo bogate wyposażenie, a sale lekcyjne zachęcają do nauki.

- Dlaczego Pani została przedszkolanką?

- Ponieważ bardzo lubię dzieci, a kontakt z nimi sprawia mi ogromną radość.

- Co Pani najbardziej lubi w swojej pracy?

- Lubię pracować z maluszkami, gdyż praca w grupie oraz przekazywanie wiedzy młodszemu pokoleniu satysfakcjonuje mnie.

- Czy lubi Pani zajmować się dziećmi?

- Tak, bardzo lubię, chętnie uczestniczę z nimi w zabawach muzyczno – ruchowych oraz plastyczno – technicznych.

- Jakie ma Pani sposoby na niegrzeczne dzieci?

- Najpierw upominam dzieciaki słownie, jeśli to nie skutkuje to siadają przy stoliku i nie biorą udziału w zajęciach. Mam też pieczątki w kształcie „gorylka”, gdy dzieci są niegrzeczne otrzymują taką pieczątkę, jest to najsurowsza z kar.

- Dziękujemy bardzo za rozmowę i życzymy zadowolenia z pracy z naszymi najmłodszymi kolegami i koleżankami!.

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Z panią Marzeną rozmawiały: Kasia Cieśla, Kasia Myszka, Oliwia Wąs, Karolina Rubacha z klasy III

Fot. Konrad Stanuszek, Ola Sacha

Andrzejki

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4 Ludowa tradycja wróżb pielęgnowana od najdawniejszych czasów i przekazywana z pokolenia na pokolenie to dzisiaj okazja do wspaniałej zabawy. Uczestniczyła więc w niej cała brać szkolna , maluszków nie wyłączając. Dla młodszych dzieci panie wychowawczynie przygotowały specjalne zajęcia, konkursy, zabawy i tańce, a mamy słodki poczęstunek.

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Starszym uczniom miłe spędzenie czasu zagwarantował Samorząd organizując pod kierunkiem pani Aldony Bach ciekawy i urozmaicony program. Wiele emocji i radości towarzyszyło zwłaszcza konkursom.

We wszystkich grupach nie zabrakło oczywiście wróżb, jako że „Święty Andrzej wróży szczęście i szybkie zamęście”.

Drogi Młody Przyjacielu!

Długie jesienne i zimowe wieczory, zimno, deszcz i wiatr za oknem. Zadanie odrobione, ale nie możesz pograć w piłkę, pohasać na świeżym powietrzu, spotkać się z koleżankami lub kolegami. Jest Ci smutno i pewnie się nudzisz? Mam dla Ciebie propozycję – nie włączaj telewizora, nie warto! Weź do ręki ciekawą książkę. Wtedy spotkasz przyjaciół, wróci lato, słońce i przygody. Poczujesz się tak, jakbyś rozmawiał z drugim człowiekiem. Przed Tobą otworzy się nowy, tajemniczy świat. Opowiadał o nim niedawno pisarz – poeta Andrzej Grabowski, którego gościliśmy w naszej szkole.

W bibliotece mamy kilka egzemplarzy jednej z jego najnowszych książek pt. „A ten wierszyk będzie o tym...” zakupionych specjalnie dla Ciebie! Wielu z Was już sięgnęło po tę pozycję i wszyscy byli nią zachwyceni. Rymowane, sympatyczne i pełne humoru wiersze przypominają nieco atmosferą twórczość Jana Brzechwy i Juliana Tuwima. A może zainteresują Cię utwory ulubionego przez naszego gościa Kornela Makuszyńskiego? Na przykład „Przygody Koziołka Matołka” cz. 1,2,3,4, wydane w formie komiksu, pierwszego na świecie, jak mówił Andrzej Grabowski. A może zaprzyjaźnisz się z „Panną z mokrą głową” lub jesteś ciekaw, jak zakończyła się „Awantura o Basię”?

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Wiesz już co nieco o księdzu Janie Twardowskim, zaciekawiła Cię historia jego życia i twórczość,o której interesująco i przystępnie opowiedział kolejny gość naszych „Spotkań z literaturą” - dr Waldemar Smaszcz. Mam dla Ciebie następną propozycję – piękne zbiory wierszy naszego przyszłego Patrona. Polecam zwłaszcza najświeższy nabytek - „Nowe patyki i patyczki”. Zabawne, pogodne teksty z tej książki z pewnością wypłoszą wszystkie jesienne smuteczki z Twojego domu. A jak pięknie ilustrowane i wydane! Aż miło przewracać kolejne kartki. Ksiądz Twardowski pisał również dla dorosłych, więc przy okazji nie zapomnij coś wypożyczyć dla Mamy i Taty, starszego brata lub siostry z gimnazjum. Proponuję świetną „Autobiografię” kapłana – poety w opracowaniu Aleksandry Iwanowskiej. Są to co prawda dwa dość obszerne tomy, ale pisane tak prostą i piękną polszczyzną, że czyta się je dosłownie jednym tchem. Natomiast nasz gość doktor Smaszcz jest współautorem opracowania „Ksiądz Jan Twardowski w dziewięćdziesiąte urodziny”.

W tej nowej, pięknie wydanej książce znajdziecie unikalne zdjęcia i informacje o Janie od Biedronek.

Czy już się zdecydowałeś? Tak? To zapraszam do biblioteki! Nie? To i tak przyjdź! Wspólnie znajdziemy najciekawszą dla Ciebie lekturę. Tym bardziej, że już wkrótce przed Tobą dwa świąteczne tygodnie, a nie ma nic nudniejszego niż święta przed telewizorem lub z ciągle tymi samymi grami komputerowymi!

Twój bibliotekarz

Wycieczka do drukarni

5 listopada zapoznaliśmy się z pracą drukarni, odwiedzając Brzeską Oficynę Wydawniczą państwa Aleksandry i Ryszarda Dziedzic w Brzesku, gdzie zostaliśmy przyjęci bardzo serdecznie. Pani Aleksandra ciekawie i jednocześnie w przystępny dla nas sposób opowiedziała o zakładzie, zapoznała z pracą w składzie komputerowym, oprowadziła nas po hali maszyn oraz zaprezentowała nieużywane już, zabytkowe maszyny drukarskie jak np. gilotynę i prasę. Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Jako początkujący adepci dziennikarstwa mogliśmy obserwować kolejne etapy druku, począwszy od obróbki komputerowej po zszycie gotowego egzemplarza, a nawet spróbować własnych sił przy obsłudze bigownicy.

Święto Niepodległości

Z okazji Święta Narodowego 11 Listopada uczniowie klas starszych pod kierunkiem pani Marty Adamczyk przygotowali uroczystą akademię. Swoim występem złożonym z wierszy i pieśni patriotycznych przypomnieli wszystkim zebranym, jaką wielką wartość dla Tych, którym zawdzięczamy niepodległość, stanowiły BÓG, HONOR I OJCZYZNA.

Na koniec spotkała nas miła niespodzianka! Pani Aleksandra podarowała naszej szkole zestaw cennych wydawnictw wydrukowanych w swojej Oficynie oraz upominki dla uczestników wycieczki. Wizyta w Brzeskiej Oficynie Wydawniczej dostarczyła nam niezapomnianych wrażeń i wiedzy o drukarstwie, za co bardzo serdecznie dziękujemy państwu Aleksandrze i Ryszardowi Dziedzicom.

Po wizycie w drukarni zwiedziliśmy Cmentarz Wyznania Mojżeszowego oraz cmentarz wojskowy z okresu I wojny światowej. A po drodze do kościoła p. w św. Jakuba zrelaksowaliśmy się w ogródku jordanowskim.

A to my, członkowie szkolnego koła dziennikarskiego: Oliwia Wąs, Kasia Myszka, Karolina Rubacha, Ola Sacha, Dominika Sowa, Kasia Cieśla, Kamil Konstanty, Konrad Stanuszek, Patryk Skoczeń, Mateusz Nowakowski, Wiktor Konstanty.

Święto Niepodległości

Odwiedziny Mikołaja

5 grudnia w asyście aniołków przybył święty Mikołaj do dzieci z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Lewniowej. I widocznie wszystkie były grzeczne przez cały rok, bo już na powitanie dostojny Gość obsypał je cukierkami. On też został gorąco powitany piosenkami i wierszami przez cały zastęp aniołków, elfów, małych Mikołajów i diabełków, w które wcielili się uczniowie klasy trzeciej, przygotowani przez panią Ludmiłę Cieślę. Po występie były oczywiście prezenty dla uczniów i nauczycieli, ale każdy został najpierw poddany przez Świętego ostremu egzaminowi! A najdłużej i najserdeczniej rozmawiał Mikołaj z maluszkami i starszakami z Oddziału Przedszkolnego. Całemu spotkaniu towarzyszyły piękne słowa księdza Jana Twardowskiego: „Kochać to dawać, ale i przyjmować”

Literacki próby uczniów

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Lekcje języka polskiego bywają czasem ciekawe. Tak stwierdzili uczniowie klasy VI , kiedy za zadanie otrzymali ułożyć limeryk. Cóż to takiego – spytacie? Wiele powiedzieć nie mogę, bo szerzej uczyć się o tym gatunku będziecie w klasie VI , ale zdradzę, że to krótki utwór, w treść którego wpleść możecie – układając go – nazwę swojej miejscowości. Przeczytajcie i oceńcie sami:

Pewna pani z Brzeska

Otrzymała pieska

Piesek był kudłaty

Targał wszystkie szmaty

Taka to była psina z Brzeska.

/ Patrycja Serafin , kl. VI/

Mała dziewczynka z Lewniowej

Śpiewała piosenki o sobie

Wymyśliła kilka zwrotek

Które często śpiewała jak kotek

Bo wesoło było w tej Lewniowej

/ Aneta Hudy, kl. VI/

W małej miejscowości Lewniowej

żył mądry syn pani wójtowej.

Uczył się ze swego atlasu,

wciąż brakowało mu czasu,

zeby się spotkać z dziewczyną z Tworkowej.