Nowe szanse – łatwiejszy start w edukacji

Nowe szanse – łatwiejszy start w edukacji – jak realizujemy projekt unijny
w Lewniowej

 

Od października bieżącego roku Szkoła im. ks. J. Twardowskiego w Lewniowej rozpoczęła realizację projektu „Indywidualizacja procesu nauczania w klasach I-III”  szkół podstawowych gminy Gnojnik pn. „ Nowe szanse – łatwiejszy start w edukacji” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX.

W naszej szkole projektem objęto 42 uczniów klasy I, II i III, którzy biorą udział w pięciu rodzajach zajęć. Na wszystkich rodzajach zajęć realizuje się indywidualnie opracowany program. Zajęcia  dodatkowe są kontynuacją indywidualizacji pracy z uczniami w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych i przebiegają wg ustalonego harmonogramu. Do poszczególnych zajęć zakwalifikowano uczestników zgodnie z indywidualnymi potrzebami uczniów, w tym szczególnie uzdolnionych. Podstawą kwalifikacji były opinie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, diagnozy przeprowadzone przez nauczycieli, oraz deklaracje rodziców.

 

W ramach projektu prowadzone są następujące pozalekcyjne zajęcia:

  • dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji
  • dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych
  • rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno – przyrodniczych
  • logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami mowy
  • gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami postawy

 

Głównym celem pierwszego typu zajęć jest wspomaganie i wyrównywanie braków w rozwoju psychomotorycznym dziecka, opanowanie przez nie podstawowych umiejętności w czytaniu i pisaniu przez indywidualizację nauczania oraz zminimalizowanie specyficznych trudności w uczeniu się. W zajęciach tych uczestniczy 14 uczniów. Dobór form i metod pracy z dziećmi uzależniony jest przede wszystkim od ich aktualnych dyspozycji, rodzaju i stopnia zaburzeń oraz stopnia zaawansowania w czytaniu i pisaniu. Przez różnorodne ćwiczenia, zabawy i przy użyciu środków dydaktycznych, uczniowie kształtują umiejętności i uzupełniają braki w nauce.

 

Na zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych uczęszcza 11 uczniów. Podczas zajęć stosuje się indywidualizację nauczania, zasadę stopniowania trudności i systematyczności. Uczniowie uzupełniają braki w wiadomościach i umiejętnościach poprzez ćwiczenia, gry i zabawy. Wykorzystanie na zajęciach pomocy i środków dydaktycznych umożliwia dzieciom łatwiejsze przyswojenie wiedzy i umiejętności na różnych poziomach nauczania.

 

Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno – przyrodniczych skierowane są do młodych miłośników tych nauk. Bierze w nich udział 16 uczniów. Na  zajęciach  dzieci  poszerzają  swoją  wiedzę,  rozwijają  zainteresowania,  szukają  powiązań  świata  przyrody  z matematyką. Ciekawe formy i aktywizujące metody dydaktyczne, przeważnie problemowe oraz atrakcyjne pomoce służą rozbudzaniu ciekawości, kształtowaniu twórczego myślenia, poszukiwania różnych dróg dochodzenia do celu.

 

Zajęcia  logopedyczne mają na celu zapobieganie powstawania zaburzeń mowy dziecka oraz stymulowanie jego rozwoju w taki sposób, by mogło prawidłowo porozumiewać się z otoczeniem. W zajęciach uczestniczy 3 uczniów. Wykorzystywane podczas zajęć metody i formy dostosowano do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych, oddechowe i słuchowe, korygowanie zaburzeń i doskonalenie wymowy już ukształtowanej w dużej mierze ułatwiają i uatrakcyjniają nowe pomoce dydaktyczne.

 

W zajęciach gimnastyki korekcyjnej, których celem  jest korekcja i zapobieganie pogłębiania się istniejących wad postawy oraz wszechstronny i harmonijny rozwój organizmu dzieci bierze udział 15 uczestników. Podczas zajęć uczniowie ćwiczą w grupach, dla których opracowano odpowiedni zestaw ćwiczeń do specyfiki wad oraz wieku. Dużą pomoc w pracy z dziećmi stanowi nowy sprzęt i przybory.

 

Prowadzone typy zajęć przyjmują najczęściej formę zabawową, dlatego uczniowie klas I – III chętnie i aktywnie oraz systematycznie w nich uczestniczą.

 

Przystąpienie do projektu przynosi korzyści nie tylko dla dzieci, które mogą poprzez zajęcia wyrównywać braki, rozwijać swoje zdolności i umiejętności, ale również dla szkoły. W ramach projektu szkoła została bowiem doposażona w pomoce wynikające z procesu indywidualizacji. Pieniądze pozyskane z projektu pozwoliły na wyposażenie sal w szafki i pojemniki na pomoce dydaktyczne do zajęć oraz przybory.  Zakupiono rzutnik. Nowe pomoce i sprzęt wpłyną z pewnością na  podniesienie poziomu umiejętności matematycznych, przyrodniczych, językowych, czytania i pisania, poprawy mowy i niwelowania wad postawy.

 

Uczestnicy projektu wysoko oceniają zajęcia i pomoce zakupione na potrzeby projektu.

 

Opracowała: Teresa Waligóra